Lørdagsbrev uge 5.
Vi har i dag haft fællesskoledag. Børnene var i Snedsted hvor de svømmede og legede i hallen sammen med Tobias, Louise og Lasse fra 8. klasse. Vi andre var til fordrage med Sara Alfort som delte sine tanker om forældredeterminisme med os. Der var en fin snak, som vi tænker kan snakkes videre ved en senere lejlighed. Til slut legede forældre, børn og personale med Kim og Ole.

0. klasse er begyndt med den første læsning. Alle viser stor interesse for at knække koden. 1. klasse er fortsat en rigtig god støtte til de mange ny-læsere, for alle 5 er rigtig godt på vej i deres læseudvikling. Snart begynder 1. klasse og arbejde med de 120 ord.

Der er sendt en mail rundt til alle i 0. – 1. Klasse. Skriv til Casper hvis den ikke dukker op.

I udeskolen arbejder vi fortsat med dinosaur og deres historie. Torsdag lavede vi dinosaur-landskab og T-Rex tænder i rigtig størrelse som hænger rundt om døren til 0-1 klasse. Det giver et godt billede af, hvor store dinosaurerne i virkeligheden var. . I denne uge er der også blev der også bygget snedinoer – det kunne jo næsten ikke være anderledes i det her vejr.
I sidste uge startede 2.-4. klasse med at arbejde med Vitello. Vi har i løbet af skoleåret læst mange Vitello-bøger, og nu er det tid til at eleverne skal skrive deres egne bøger om den lille uartige fyr. Det startede de så med i denne her uge, og eleverne giver den virkelig gas. Der er lavet de flotteste forsider, kreative titler og nu er skriveprocessen i gang.

Onsdag var drengene i 5./6. klasse til naturfag-marathon i Stoholm. Årets hovedtema var: ”Livet i byen”. Altså skulle der opfindes en masse ting til at gøre livet i byen nemmere, sundere og sjovere. Vi deltog i to opgaver: Opfind et spil, så folk kan bevæge sig mere og opfind en opbevaringskasse til bananer, så de kan transporteres længe uden at blive dårlige og holde længe, så vi undgår madspild. De har selv skulle finde en løsning på deres opgave til dagen, og kunne svare eller finde en løsning på en ukendt problemstilling. Jeg måtte ikke hjælpe dem. De arbejdede rigtig godt på dagen og præsenterede deres ideer rigtig fint for dommerne. De knoklede løs i stafetterne og arbejdede godt sammen om de ukendte opgaver. Et spændende forløb hvor samarbejde, innovativ tænkning og idé udvikling har været i højsædet, som afsluttede med en konkurrence sammen med ca. 150 andre 5. og 6. klasses elever. En konkurrencedag der bød på spænding og ikke mindst stor jubel, da spilholdet vandt første del runde, fordi de havde opfundet det bedste spil, der levede op til reglerne. De var så stolte.

 

God weekend