Fastelavn er mit navn boller vil jeg have- i mandags var det fastelavnsmandag, og vi holdt et brag af en fastelavnsfest i SFOén. Om morgenen havde jeg i fortælling fortalt om, hvorfor vi egentligt holder fastelavn, og hvor traditionerne med tøndeslagning og udklædning stammer fra. Vi talte også om at faste og hvad det egentlig betyder at faste. At det jo ikke nødvendigvis for det moderne menneske behøver at have med mad at gøre, men at det også kunne være digital fasten – at man ikke så tv, legede/spillede på iPad’en eller lod telefonen ligge i tasken. Der var faktisk nogle friske børn som sagde, at de gerne ville prøve at ”faste.” De ville derfor ikke spille iPad i en uge, altså frem til søndag, og her fredag er der i hvert fald 3 tilbage, som stadig faster. Det bliver spændende at høre på mandag, om de rent faktisk fastede i en hel uge, og hvordan det har været ikke at bruge iPad’en. Jeg synes, at det var friskt, at de sprang med på idéen.

0. – 1. klasse har i denne uge lavet deres egne læsebøger i bloktimerne. Det går de rigtig meget op i, og de må gerne tegnes færdige derhjemme. Der er generelt godt gang i læsningen. Derfor er det også vigtigt, at børnene medbringer deres læsebøger tirsdag, onsdag og torsdag, da vi læser hver morgen de dage.

I denne uge har eleverne i 2.-4. klasse færdiggjort deres super flotte Vitello bøger. Det betyder også, at flere af eleverne nu har læst deres historier højt for klassen. Hvis I er nysgerrige, kan I finde bøgerne på hylden foran klassen. De er både flotte og spændende. De sidste oplæsninger tager vi i næste uge.

God weekend til alle.

Hilsen Astrid