I mandags var en festdag. De nye trærødder startede. Der stod de, de små poder med store øjne og sommerfugle i maven. Vi havde glædet os til at de

startede og det havde de vist også. Vi havde en dejlig morgensang og formiddagskaffe sammen med forældrene, inden de gik hjem og trærødderne i Sfo. Vi synes alle, at de

er

kommet godt i gang. Vi fik også et brev fra Rans Lirpa i undervisningsministeriet som anbefalede, at alle Ipads skulle pakkes i et stålskab. De opmærksomme vil opdage, at hans navn er et anagram for aprilsnar 😉 og alle børnene hoppede i med begge ben.

 

I udeskole har vi lavet regnormeforsøg, hvor børnene har lavet lagdeling i glasrammer med sand og jord. De har undersøgt hvordan regnormenes gange ser ud, når de bevæger sig rundt i jorden. Det har vi gjort for at give dem indblik i, hvorfor regnorme er gode for jorden. Vi er nemlig også gået i gang med at ordne skolens højbede, så vi kan så afgrøder og følge deres udvikling. Det var et stort luge-ukrudt-projekt som vi fortsætter med i næste uge.

 

1. klasse er i bloktimerne nu med hos Kathrine. De er allerede faldet godt ind, og resten af klassen har taget godt imod dem. Klassen arbejder fast med ugeskema, og det har de fem ”nye” elever allerede fanget. 2.-4. klasse er ved at færdiggøre deres alfe-emne. Der er lavet landskaber, lavet pinde-dukker, skrevet en masse og lavet små film, hvor de præsenterer deres figurer.

I næste uge har 5-8 klasse projektuge. 5-6 klasse skal  skrive en opgave og 8 klasse skal prøve kræfter med  projektopgaven. Emnet er udvikling, vi kan allerede nu se, at det er super fine problemformueringer, der er aflevere. Vi glæder os til at se resultatet, af jeres flid i næste uge. Trærødder til 4 klasse har almindelig skema.    

 

Så er første uge i skole kommet til ende for de nye trærødder. Det har været en spændende uge, med mange nye indtryk. Jeg tænker det er trætte børn der går på weekend. Vi har lavet enkelte matematik opgaver, men har brugt det meste af tiden på at lære hinanden og stedet at kende.  0. klasse skal have stor ros for deres måde at

tage imod de nye skolebørn på. De er super gode til at tage dem med i lege i frikvartererne, til at hjælpe i timerne og generelt rigtig søde. 0. klasse har igen fået læse bøger med hjem. Læs gerne bogen for barnet først. I næste uge har vi fokus på læsning i klassen, så husk bogen. Casper

 

Personalet i Sfo`en oplever, at legeaftaler fylder rigtig meget og der bliver ringet hjem for at få legeaftalerne på plads. Desuden giver det tit konflikter, både børnene imellem, men også med far og mor, når de henter. Vi vil gerne henstille til, at legeaftaler bliver lavet hjemmefra, sådan at der er klarhed, når børnene møder i skole og sfo. Vi har ligeledes aftalt, at fremtidig praksis bliver, at hvis der ikke er lavet aftaler hjemme fra, skal det være afhentende barns forældre der ringer til det andet barns forældre og aftaler, om der kan leges. Vi gør det for at hjælpe børnene til af få ro og frigivet tid til leg, hvor der ikke bliver hængt i telefonen for at få aftaler på plads.  

  

God  weekend 

Hilsen Astrid