Der har været og er stadig lidt forvirring omkring podning tidspunkter. Vi blev podet i dag, men kender dog fortsat ikke tiderne for næste uge. I hører nærmere ift. selvtest osv.

Hos 0. – 2. klasse har vi i vores kreative timer arbejdet med Vincent Van Gogh. Vi har hørt om hvem han var og hvorfor hans malerier er så dyrebare. Vi har forsøgt at male hans kendte solsikker, og skal arbejde videre med dem i næste uge. I naturfag har vi arbejdet med vandets former, hvor vi i denne uge har haft fokus på regn, og deraf vandets kredsløb. Børnene synes det var rigtig vildt, at det vand vi drikker faktisk er præcis det samme vand som selv dinosaurerne drak for flere millioner år siden.
0. klasse har fået endnu en vokal, og selvom der ikke er mange ord der starter med Å, så fandt vi alligevel en del ord, hvor Å leger med andre bogstaver. Under morgenlæsning er vi begyndt at sætte bogstaver sammen og kan allerede nu begynde at læse små lydrette ord. De er super dygtige. 1. – 2. klasse har fortsat arbejdet med ord med dobbelt konsonant, som godt kan være lidt svære at høre sig frem til, men de knokler og bliver rigtig gode. 0.-2. klasse øver på midt om natten i musik. I matematik har vi arbejdet videre med positionssystemet. Hvilket tal står der på 1’erens, 10’erens, 100’eren og 1000’erens plads. Fredag blev brugt på at spille forskellige spil i grupper. Der blev spillet æsel, krig med Pokémon, suduko og andre tal aktiviteter. Det er altid en god måde at træne matematikken gennem spil. Så spil endelig med børnene derhjemme.

På tirsdag tager 0.-2. Kl. i biografen, de skal ind og se “Yakari på store eventyr”. Eleverne møder ind som de plejer og har fri til normal tid. Vi kører i privatbiler så husk selepude.

I 3.-4. Kl. Har vi i denne uge arbejdet videre med digte. Vi har lært om digt-tricks og analyseret digtet: “Blafrende hjerte”. Der efter har eleverne valgt forskellige opgaver, hvor de enten skulle skrive “Blafrende hjerter” om, eller lave en rap om en skoledag. Alle grupper er færdige med at skrive nu. Så de er videre til næste del, hvor de skal indtale og lave film til deres digt/rap. De arbejder på højtryk i grupperne og synes det er mega sjovt. Der lyder hverfald en masse grin rundt omkring. Og de kommer stolt og viser hvad de nu har lavet. 3.-4. klasse er i engelsk begyndt på emnet “kæledyr”, hvilket børnene let kan relatere til og er meget optagede af. Vi er begyndt at bruge IPads og tablets i engelskundervisningen, så børnene må gerne medbringe, hvis de har mulighed for det. 3.-4. Klasse har spillet forskellige spil for at repetere plus og minus. Vi er påbegyndt division og er godt på vej med at gange også. I naturfag har vi lavet stopmotionfilm om månens, jordens og solens rotation og placering ift hinanden. I musik har vi haft lytteteori ved at lave musikpuzzlespil og klappe rytmer.

I 5.-6. har de I dansk arbejdet med ordsprog og talemåder. Snak med jeres børn om hvordan I bruger talemåder. Og hvad er forskellen på en talemåde og et ordsprog. En hyggelig dialog rundt middagsbordet, god fornøjelse. 5.-6. klasse har i engelsk arbejdet videre med “mad i Australien” og der er også blevet tid til fordybelse i opgavebogen. I tysk er vi begyndt på emnet “kroppen”, hvor vi har fundet ud af at mange ord om kroppen faktisk ligner de danske ord. Kroppen vil være emnet i tysk de næste uger frem i tiden. 5.-6. klasse er blevet introduceret for Geogebra. Det er svært, men de gør en rigtig god indsats for at få det lært. I naturfag har vi afsluttet jordskælv og vulkaner og på mandag skal vi starte op med at forberede til naturfag marathon. I krea er 5.-6. Kl. blevet færdige med at tegne deres fabeldyr. I næste uge skal de i gang med papmaché.

7.-8. Kl. har i dansk arbejde med romantikken og romantisk digtning. Har I valgfag lavet burgere med rodfritter og guacamole. De læser stadig ikke altid opskriften til fulde. Hvorfor skal man lave 12 burgerboller, når man kun har brug for 6 stk. Den ene gruppe fik nogle meget massive og store burgerboller ud af det. Så de kunne kun spise en. I idræt er de i gang med at arbejde med modellen Spilhjulet, hvor eleverne selv skal udvikle et spil, som de andre skal afprøve. Husk at eleverne stadig skal have idræts tøj med selvom man går i 7. Kl. 8. Klasser har indført en ny tøjmode, er de ikke lækre?

I engelsk har 7.-8. klasse i denne uge læst om “Elisabeth Van Lee” – en sydstatskvinde, der spionerede for nordstaterne under den amerikanske borgerkrig. I den forbindelse er der også blevet svart på diverse spørgsmål og sorteret ord i ordklasser. I tysk er vi stadig i gang med emnet “2. Verdenskrig”, hvor teksten i denne uge handlede om hitlers personlige liv og opvækst. 7.-8. klasse har haft musikteori og øvet på rytmisk sammenspil i forskellige rytmer.

Vi ønsker alle en rigtig god weekend
/Personalet