Denne næstsidste skole uge i år har været noget af en rodebutik. Med 6.-7. Kl. i London var der nogle time- og fagtekniske ting, der skulle gå op i en højere enhed. Og som I vil kunne se ud fra dette fredagsbrev, så har vi valgt at bygge dette brev anderledes op.

Herhjemme på skolen har vi lavet følgende:

Trærødder-1. klasse har terpet en masse dansk, derudover har vi været i naturen og fundet blomster som er blevet lagt i pres, så vi kan bruge dem i krea i næste uge. Derudover har vi fået afsluttet vores forløb om planter, ved at vi har plantet vores prale-bønner om i potter. I dansk spillede vi også alfabetbanko. I engelsk har vi snakket om frugter, hvad de forskellige frugter hedder. Fredag fik de lov til selv at vælge, hvilke matematik opgaver de havde lyst til at lave.

2.-5. kl

asse har læst Antboy som ebog på CFU. Der læseniveauerne er vidt forskelligt mellem eleverne fik nogle lov til at høre den som lydbog, mens de fulgte med. Andre læste sammen to og to. Og den sidste del læste individuelt. Når man ikke orkede at læse mere, så måtte man skifte og lave i sin skriftlige bog eller lave skriftlige opgave

online på Gyldendal. Man kunne se på eleverne i især 3. kl. at de var vildt fascineret at lave opgaver på computeren og ikke bare skulle skrive dem i hånden med blyant. Onsdag så vi filmen Antboy. Eleverne var nået så langt som de kunne i bogen, nogle nåede at blive helt færdig på 2-3 dage. Torsdag sammenlignede vi bog og film. Og 5. kl. havde lavet Kahoot som de andre skulle løse. Fredag var en matematik dag, hvor eleverne selv valgte opgaver, og skulle regne løs.

1. klasse har terpet dansk. De forsøgte virkelig at blive færdige med deres Ny Skriftlige bog, men endnu er ingen af eleverne blevet helt færdige. Deres mandagsopgave gik ud på at de skulle planlægge og undervise trærødder-1. klasse i idræt. Det gik bare så godt og de små synes det var virkelig sjovt. De fik tilbuddet hver dag at være sammen med de andre, men de ønskede selv at sidde og lave deres opgaver.

Hele ugen har vi hver dag haft en fælles aktivitet sidst på dagen for at styre fællesskaber på tvær af klasserne. Vi er bl.a. lært en ny aktivitet at kende faneleg, denne kunne godt blive et hit fremover.

Lejrtur 6.-7. klasse

Nu vel ankommet til Danmark har vi haft en helt igennem fantastisk tur til London. Krumspringene har i jo hørt om undervejs, men lad os opsummere ganske ”kort”.

Dag 1 – Inden vi ankom til lufthavnen mistede vi en mobiltelefon. Vores fly fra Billund var derefter to timer forsinket, hvilket gjorde at vi ikke kunne nå flyet til London.

Mads opdager at hans pas er væk! Det medførte, at Nikolaj opbrugte al sin udenlandske taletid, imens Anne fik styr på overnatning og nye billetter. Passet blev heldigvis fundet i flyet. Vi fik trænet de tyske gloser på et 4* hotel med bløde senge. Vi nåede at opleve lidt af Frankfurts forstad inden sengetid.

Dag 2 – Kom vi på en kæmpe følelsesmæssig rutsjetur. Vi skulle afhente passet på hittegodskontoret. Men det var der ikke! Meget slukørede elever og stressede lærere be

gyndte at tænke kreative tyske tanker. Mens eleverne passede dem selv i lufthavnen fór Anne og Nikolaj rundt til skranker i den kæmpe lufthavn. Ingen gode nyheder. Skulle vi nu holde lejrtur i Frankfurt uden pas? Eller skulle vi til Danmark?? Men som et sidste spinkelt håb og forsøg, trådte vi med bankende hjerte atter ind på hittegodskontoret. Anne og Nikolaj sprang hinanden om halsen, da passet blev båret ud af den mest tålmodige og forstående medarbejder som spurgte, hvor er børnene? Men de var så gode til at vente. Lykken var stor, da vi nu endelig kunne komme med flyet til London. I bedste “alene hjemme” stil spurtede vi afsted gennem Europas tredje største lufthavn. Nikolaj forrest og Anne bagerst. Forpustede og MEGET lettede satte vi os i flyet. Tak til de højere magter for vores held (daglig morgensang og fadervor nytter). Vores møde med London blev skudt i gang i de hektiske undergrundsbaner, og vi ankom endelig til hotellet, og blev indkvarteret. Straks skulle vi udforske byen, og ikke mindst have noget mad, efter ikke at have fået noget mad i 10 timer OMG!!! MC Donalds var er kæmpe tiltrængt hit. Derefter var vi klar til at se London Eye, Big Ben, Westminster Abby, de røde busser og en aften gåtur langs Themsen.

Dag 3 – Vi startede med at j

agte sko til Jonas, da de var gået i stykker. Derfra gik vi til naturhistorisk museum. Bygningen var imponerende i sig selv, og ligesådan alt det de havde formået at stoppe derind. Kæmpemæssige dinosaurskelletter, smaragder, et Darwinsk univers, havdyr, krybdyr og en hel masse andet. Vi tog derefter til Picadelly og udforskede parker og KÆMPE forretninger. Vi gik op forbi Buckingham Palads og fik historien bag af vores meget talende og vidende lokalguide. Dagen sluttede med stor kinesisk buffet, og en time på egen hånd i Primark. En KÆMPE forretning i fire etager med alt for meget alt for billigt tøj. Specielt pigerne og Nikolaj nød dette.

Dag 4 – Startede med

meget ømm

e fødder. Men vores seje børn kastede sig ufortrødent ud i nye oplevelser. Specielt fordi formiddagens aktivitet var noget alle havde set frem til. Vi skulle opleve Londons mest grufulde historier på the London Dungon. Vi blev modtaget af en hofnar og en bøddel der med det samme skræmte pigerne og lagde stilen for resten af den 90 min lange live-historie-fortælling endda på engelsk. De 90 minutter sluttede af med, at vi alle blev dømt til hængning, blot fordi vi kom fra Danmark. Vi faldt til dødsriget, i mørket er alle ens. Bagefter fik vi tiltrængt pizza ved Themsen. Så gik vi i 27 graders varme til Skt. Pauls Cathedral for at opleve aftensang. Aldrig har vi været i så smuk en kirke. At lytte til drengenes/mændenes sang og biskoppernes messen og bønner var ren bals

am for sjælen. En oplevelse Vi ikke ville have undværet. Aftenens tur gik ind i en seks etagers legetøjsbutik, og derefter over en lysbadet Tower bridge bro. Vi var så heldige at se broen gå op, da et bryllupsskib skulle passere. Rigtig trætte og mættede af oplevelser traskede vi tilbage til hotellet. Der var vist ingen der sov før 1 den nat.

Dag 5 – Efter et grundigt værelsestjek tog vi for sidste gang metroen ind til Oxford street. Endelig fik vi afprøvet om vores plan virkede. Det gjorde den. Vi blev splittet på perronen. Nikolaj skyndte sig med de første fem, mens Anne stod tilbage med resten. De jublede over at vi fik prøvet det af, som de hele ugen har frygtet. Det virkede. Vi blev genforenet og fortsatte turen ud for at bruge de sidste pund på gaver til deres savnede familier. Turen til lufthavnen var ikke en gyser, men en rolig familiefilm i bedste far til fire stil. Ingen stress, alt forløb planlagt, vi fik en lækker middag på en meget lyserød restaurant og lettede i smukt varmt sommervejr mod Danmark.

I denne uge har eleverne haft følgende fag: tysk, engelsk, matematik, fysik, samfundsfag, historie, dansk, almen dannelse og en opdagelse af, at verden er stor og har ufattelig meget at byde på.

Anne og Nikolaj siger 1000 tak for

at vi måtte agere mor og far for 10 helt igennem vidunderlige, fantastiske, sjove, ansvarsfulde, fantasifulde, omsorgsfulde, øretæveindbydende, en lille smule irriterende og super seje børn.