Tirsdag var 0.-4. klasse en tur i biografen og se Lille Allan – den menneskelige antenne. Det var en virkelig god film der handler om drengen Allan, der skal finde sin plads i en ny hverdag efter forældrenes skilsmisse. Han søger efter nye venskaber og møder en skør UFO besat underbo, der vil bruge ham som en menneskelig antenne, så han kan få kontakt med rummet. Det lykkedes på mystisk vis, og der opstår et særligt venskab mellem Allan og rum-pigen Maiken, men der opstår problemer undervejs. Alt det kan børnene helt sikkert fortælle endnu mere om, de fleste var i hvert fald begejstrede for filmen. Onsdag arbejdede vi med filmens indhold i dansktimerne, og snakkede en masse om de forskellige emner fra filmen.

 

I dansk har 0.-2. klasse arbejdet med rim, og de er ved at lave deres egne rim i små grupper. Det er svært, men alle klør på, og de er rigtig gode.

I naturfag har vi talt om ulve. Vi var så heldige, at de ældre elever har arbejdet med samme emne, så vi kunne låne et ulveskind, et ræveskind og et dådyrskind som vi kunne undersøge nærmere. Vi har kigget på fodspor, tænder, klør osv., og så har vi talt om, hvad ulve spiser og hvordan de lever. Vi sluttede af med en lille fortælling om ulven og de 7 gedekid, og det førte til snakken om, hvorfor ulve mon altid er onde i historier.

Alle skal læse de to næste sider i deres Ida og Emil lektier til næste fredag. Dem der har været på ferie, har ikke fået skrevet det på læsesedlen, så der må I forældre lige hjælpe til.

Til morgenlæsning tirsdag læste store og små sammen. Det var både hyggeligt og lærerigt for alle mand.

 

3.-4. Klasse matematisk i denne uge arbejdet videre med statistik. De har lavet diagrammer om grader og nedbør, hvor de også skulle sammenligne forskellige år. I dansk har vi haft fokus på skrivning. De skulle skrive referat af den film de var inde og se tirsdag, som de fik fælles feedback på. Og skrive om igen dagen efter. Der var fokus på at skrive læselige bogstaver og små bogstaver. Torsdag havde 4. Klasse også for første gang besøg af deres små venner inde fra børnehaven, som de havde med til morgensang, læste højt for og havde med ud til frikvarter.

 

Fredag havde Kathrine fri, så 0.-4. Klasse spillede brætspil hele dagen. Der blev hygget, regnet, udfordret og der blev vundet og tabt alle steder. Der var sådan en god stemning hele vejen rundt nedenunder. Vi fik også besøg af de store fra børnehaven, som var med inde og spille spil.

Endelig kom 5., 6., 7., 8. og 9. klasse i mål med projektugen. 5.-6. klasse har fået lavet nogle flotte produkter og plancher, og 7. til 9. klasse har alle fået afleveret deres dispositioner.

Det har været nogle travle dage med grin, hygge og mange følelsesudbrud og frustrationer, men heldigvis kom alle i mål med det, som de kunne lave og magte.

Efter weekenden her på mandag kommer den store fremlæggelsesdag, hvor hele etagen ovenpå skal lytte og lære om mange forskellige emner. Vi er sikker på, at de fleste er meget spændte på mandagen, og det er vi også.

Vi starter med fremlæggelse efter morgensang og fortælling. Det bliver en lang dag, og for alle elever ovenpå gælder det, at vi har fri 13:30 (også 5.-6. klasse).

Vi håber at alle i 7.-9. klasse udnytter weekenden til at øve deres fremlæggelser, og at deres produkter bliver færdiggjort til mandag morgen.

// personalet