Så blev det hverdag igen efter en fantastisk lejr og det lader til at alle har haft en fantastisk tur. Det der er rigtig dejligt ved disse fælleslejre er, at der opstår nye venskaber på tværs af klasser og alder. Det har vi rigtig lagt mærke til i denne uge, hvor børn vi ikke lige plejer at se hænge ud sammen leger og har gang i noget rigtigt godt sammen. Det er så skønt at se, at sådan en tur kan bringe oplevelser og sammenhold på mange forskellige måder. Mange tak for lån af jeres skønne børn i sidste uge.

 

På mandag skal 5.-7. klasse i teateret, hvor de skal se forestillingen ”Fremtiden”, som
er en hæsblæsende og tankevækkende tur i tidsmaskinen. – Hvad er fremtiden for en størrelse og hvad mon den bringer med sig? Er der en fremtid eller er det bare noget vi forestiller os. Hvorfor er vi mennesker så optagede af at tænke på fremtiden, få styr på den, og planlægge den. Hvorfor vækker den store følelser som lyst, håb, angst og forventninger i os? Er fremtiden et problem, en gave, en udfordring, en dårlig undskyldning? De unge er fremtiden, men ved de det? Ved de at fremtiden vil ændre deres liv? Det betyder at 5.-7. ikke skal til svømning, men ellers er det helt almindelig skoledag.

I denne uge har 2.-4. klasse lavet foldebøger. De skulle på en kreativ måde fortælle om deres oplevelser fra lejrturen med skrift og billeder. De er virkelig blevet fine, og i dag fredag, har eleverne vist dem til hinanden.
2. og 3. klasse er netop startet på et litteraturforløb. Jeg læser Bent Hallers “Magnolia af Skagerrak” højt for eleverne, og løbende vil vi arbejde med indholdet på flere forskellige måder. = Kathrine

0. – 1. klasse har haft en “normal” skoleuge. 1. klasse er ved at få kørt nogle læserutiner ind, så det på sigt bliver helt naturligt at finde sin læsebog frem og finde et roligt sted at læse om morgen. Det er rigtig dejligt at se, I husker at læse med jeres børn derhjemme! Nogle har også læst for en fra 0. klasse og det var sejt at vise, hvad man kan, når man går i 1. klasse.

I udeskolen er temaet edderkopper. Et spændende, men også for nogle, et uhyggeligt dyr. Vi har fanget og studeret dem vi havde på skolen. Igår samlede vi deres spindelvæv på sort papir. Det var svært, men resultatet blev også flot. Vi fortsætter med temaet i næste uge.

 

I HF (Håndværk og Færdigheder) er 5.-7. begyndt med at studere værktøjet i sløjd og ikke mindst at anvende det rigtigt. I starten er det processerne og ikke produktet der er det vigtigste. Det kan skabe noget hovedbrud når listen flækker, fordi sømmet er for stort, eller når skruetrækkeren og skruen ikke passer sammen og man så får at vide, at “Nej! Du må ikke bare slå skruen i med hammeren. Find en anden skruetrækker” Eleverne vil flere gange i forløbet blive bedt om selv at medbringe noget værktøj. Det betyder selvfølgelig ikke, at I skal ud at købe det, hvis I ikke allerede har det. Vi har selv noget værktøj i sløjd eller i Torbens værksted men dog ikke altid nok til alle.

Vi går også og venter på, at Casper skal være far igen og det kan vist ikke vare så længe nu! Når han holder sine 14 dages barsel, kommer Nikolej og tager hans timer frem til 1. oktober, hvor han tager over for Ole.

God weekend.