I dag har vi haft Åben Morgensang. Vi fik fornøjelsen af fortællingen ”De hæslige slynglers klub” af Ole Lund Kirkegaard. Den var rigtig god, sjov og godt fortalt af Ole, og bagefter spiste vi friskbagte boller og drak kaffe i dagens anledning. Det er altid dejligt, når der kommer mange og er sammen med os om morgensangen. I dag fyldte vi fuldstændig to borde og lidt til i biblioteket – til orientering er det Eske, der spiller klaver hver fredag, og alle er altid velkommen. Også når der ikke er åben morgensang ,og vi har altid kaffe på kanden. I onsdags havde vi besøg af to friske piger, som er underviser på Limfjordsteaterets teaterskole. De reklamerede for et fritidstilbud for 2.-8. klasse, hvor børnene kan gå til teater onsdag aften.

I næste onsdag kommer fotografen og tager billeder af børn og voksne. Efter fotograferingen får alle elever udleveret en seddel, med et unikt brugernavn og adgangskode, til bestilling og betaling af billeder.

0. – 1. Klasse har i bloktimerne arbejdet med lydlig opmærksomhed. Vi har klappet stavelser, og fortsætter i næste uge med at skærpe vores lydlige opmærksomhed med diverse lydøvelser. I idræt øver vi os i, at hele timen ikke bruges på at klæde om, og så har vi boldspil som tema lige nu.
De daglige rutiner er efterhånden ved at være indlejret hos både børn og voksne, og det giver ro til fordybelse i undervisningen. ( Casper)

I 2.-4. klasse bliver der stadig knoklet med ugeskema, og eleverne er blevet virkelig gode til det. Vi er også så småt startet på et forløb om monstre, hvor vi skal arbejde i Fandango med en monsterhistorie. Derudover skal eleverne være kreative og lære om kunstneren Aaron Butcher, som laver flotte monstermalerier. I den forbindelse skal der også blandes farver og arbejdes med komplementærfarver.

I udeskole er emnet stadig jagt og skov. Eleverne har lært om, hvordan man gik på jagt for 12.000 år siden. De har selv snittet smørknive og smagt stenaldergrød som rigtige jægerstenalder-folk. (Kathrine)

 

 

I denne uge har 8. klasse afsluttet vores landbrugsemne i naturfag. Vi var en tur på Agerø, hvor alle fagene på fornem vis, viste deres sammenhæng. Vandringen startede over den nyhøstede majsmark, hvor der blev testet balanceevner på majsstubbene. Derefter ned af geologiens veje, på de stejle skrænter, til strandengene, hvor vi snakkede om istider, og hvorfor det er vigtigt at bevare engområderne. Eleverne syntes, at det var sjovt, at teste deres evner indenfor længdespring, ved at hoppe over alle dammene.
Turen gik derefter til flere marker og en snak om sædskifte, efterafgrøder og produktion. Turen endte i stalden, hvor Flemming (Annes mand) fortalte dem om køernes foder og omsætning, samt hvordan man opbevarer det, så det kan holde sig. De sluttede af med at se malkerobotter, og forbløffede sig over de store mængder foder, en ko kan spise, og hvor mange kilo mælk, de kan producere. Kalvene trak som altid den store opmærksomhed, og de ville gerne have en med hjem til skolen, så de med tiden kunne være selvforsynende med skolemælk.
Det var en rigtig god tur :o) Anne )

 

5.-6. klasse arbejder for tiden med skrift og stavning, og 8 klasse arbejder i deres Fandango.
Der har været gang i den her efter sommer, og vi har lavet rigtig mange ting. Så nu er det dejligt at have lidt ro på, så man kan lave helt “almindeligt” danskundervisning 🙂 Det er dejligt at have tid til at fordybe sig i vores grundbøger, og børnene virker også til at nyde det, de er ihvertfald gode til det. ( Ole)

I SFO er der rigtig gang i det kreative hjørne. Børnene fingerfletter, laver super flotte gipshuse og lysestager. Der er god stemning i eftermiddagstimerne med de kreative sysler. ( Peter )

Det ville være dejligt, hvis alle elever medbringer en gammel skjorte, som skal bruges til forklæde, når vi maler. Send dem gerne med allerede på mandag, så der ikke kommer pletter på tøjet, når vi er kreative.

Rigtig god weekend

Hilsen Astrid