Nissehuer, julepynt, julesange, gaver, julehistorier og pebernødder i madpakken – hvor er det dog skønt med december.

De seneste to ugeskoledag har vi knoklet med at få gjort vores fuglehuse/fodrehuse klar, til at fuglene nu trygt kan overvintre på Sundby Friskole, uden at gå ned på fuglefoder. De flotte huse kan i se nede i skoleskoven.

Fokus i 0. – 1. klasse har i denne uge været læsning. 0. klasse har taget hul på den første læsning og nøj hvor de knokler og kan næsten ikke få nok. Så FEDT. 1. klasse har øvet sig i at læse for hinanden i små grupper, hvorefter lytterne skal genfortælle det læste. Vi har også spillet ord domino. Derudover har 0. klasse fået bogstaver J og Ø, så vi nu kun mangler 7 bogstaver. Ellers har vi fået pyntet det sidste i klassen, så vores vinduer nu indeholder en ledestjerne hver, samt smukke guirlander og juletræer. I næste uge starter vores pakkeleg, det glæder vi os alle til. Matematikbogen for en stund lagt på hylden. Nu knokles der med julematematik frem til juleferien.

I 2.-4. klasse bliver der julehygget i bloktimerne. Vi er endelig kommet i gang med vores julehistorie-konkurrence. Vi har allerede hørt en masse gode julehistorier og der bliver gættet på livet løs. Børnene er vilde med det, og de er gode til at finde pokerfjæset frem, når deres historie bliver læst højt. Derudover er vi startet på et lille storyline forløb om jul, som vi vil arbejde med i december. Eleverne er inddelt i nissefamilier og indtil videre har de fundet ud af, hvem der har hvilken rolle i familien, hvad de hedder osv. Lige nu knokler de med at få lavet nissernes hjem, så der bliver klippet, limet, savnet og hamret på livet løs. I næste uge kommer de første danskopgaver så småt snigende ind i forløbet. Derudover øver vi os selvfølgelig også til vores Luciaoptog.

5. klasse arbejder med berettermodellen, hvor de skal analysere filmen “Drengen, der fik en lillesøster med vinger”. Selvom det er svært, fordi det er nyt, bliver der knoklet og arbejdet på livet løs. 6.-8. har i denne uge fået en stor opgave for, hvor de skal analysere filmen “Drømmen”. De anvender analyse hjulet for at komme rundt om alle filmens aspekter og virkemidler. Det er en stor opgave, som kræver, at der også arbejdes på opgaven hjemme.

 

Rigtig god weekend

/Personalet