0. – 2. klasse har i denne uge startet op på emnet Solsystemet i naturfag. Vi har set en film som viste meget tydeligt hvor stort universet egentlig er. I næste uge arbejder vi videre med emnet, hvor vi inddrager krea-timerne og laver planeter. I dansk har 0. klasse fået bogstaverne Ø og V (og W), mens 1. og 2. klasse har arbejdet med opgaver til læsebogen, som de meget snart er færdige med. Derudover er vi begyndt at arbejde med forfatterskab. I de kommende uger kommer vi til at beskæftige os med forskellige forfattere. I matematik har vi arbejdet med mønstre. Alle elever synes det var meget spændende. Der blev både lavet mønstre med figurer, centicubes og forskellige kopiark. Det forskellige kopiark skulle både farves eller klippe og klistres.

3. – 4. Klasse er lige begyndt med at arbejde med “Zoo animals” i engelsk. Vi har snakket om hvor dyrene kommer fra og i næste uge skal vi have sat de engelske ord for dyrene sat på plads i ordforrådet. 3. – 4. Kl. Har i dansk i denne uge haft sangbogen fremme, ikke for at synge, men for at arbejde og prøve at forstå det svenske sprog. Vi oversatte ved fælles hjælp “Idas sommervise” og selvom det så mærkeligt ud og lød meget underligt, så kunne man godt gætte sig frem til, hvad det betyder. I krea er vi begyndt at lave påske pynt. Eleverne har i denne uge farvelagt påskeæg, som skal hænges op rundt om i hele klassen. I næste uge skal vi i gang med at lave toiletrulle pynt. 3 – 4. klasse har arbejdet videre med gange og division. De er ved at have en rigtig god forståelse af begge regnearter. I naturfag har vi fået et større indblik i planternes fotosyntese. I næste uge skal vi påbegynde emnet syre og baser. Til det må eleverne gerne medbringe reklamer eller andet med billeder af frugt, sodavand, rengøringsmidler mm. (ting med syre og baser)

5. – 6. klasse er i engelsk i gang med at udvide deres viden om Superman under emnet “heroes in books”. I denne uge har vi læst om superkræfter og lavet biografi på helten vi alle kender. I tysk er vi begyndt på “einkaufen”, så vi får et bedre ordforråd til at kunne handle ind i nabolandet. Herunder arbejdes der også med spise- og drikkevarer, for hvad er det nu alle de ting vi gerne vil købe, hedder? I denne uge har vi skrevet og udarbejdet en tekst i skriveprogrammet Word, den tekst som de selv fremstiller skal være en rå tekst, en tekst der ikke er rettet og som de hurtigt har skulle skrive. Det et så ud fra den rå tekst vi skal arbejde videre. Herefter skal eleverne lærer at anvende Word til at rette og forbedre deres egenskaber i at bruge it i dansk. 5 – 6. klasse er i gang med statistik. De skal i weekenden lave en registrering af, hvor meget tid de bruger ved skærme (telefon, tablet, computer mm.) Vi har haft ekstra musik, da timerne tidligere har været konverteret til naturfag.

Torsdag i klassens kreatimer fortsatte vi med at lave papirklip, der er fuld koncentration fra alle elever, det er bemærkelsesværdigt hvor svært der kan være at skærer papir ud har alle i klassen opdaget. Der er kommet nogle rigtig flotte ophæng ud af projektet.

7. – 8. Klasse arbejder videre med bogen ”soldater græder ikke” de brugte mandagen på at løse opgaver til romanen. De skulle blandt andet undersøge bogens hovedpersoner, finde eksempler på anderledes sprogbrug, og så skulle de undersøge nogle bestemte intertekstuelle referencer i teksten. Alle i klassen arbejdede rigtig godt og nåede i mål med opgaverne inden de fik fri. I Kulturfag er vi nu gået i gang med et forløb omkring internationale samarbejder, eleverne skal i grupper forberede en fremlæggelse omkring en organisation. De tre organisationer som de skal arbejde med er EU, Nato og FN. Der er meget læsning og rigtig mange nye ord og begreber der skal afklares når man sådan begynder arbejdet med disse nye emner. Det er en arbejdsform som eleverne i klassen kender godt og en form de er trygge i. 7. – 8. Klasse arbejder i tysk med “Musik ist mein Leben”, som tager udgangspunkt i deres egne følelser og holdninger til Musik i deres hverdag – vi kommet frem til at klassikere som blandt andet Kim Larsens og Michael Jacksons musik har en temmelig stor betydning for klassen. Nogle går meget op i teksterne og indholdet, og andre synes at en fed rytme og en hamrende bas er mere interessant. Vi arbejder videre med emnet i næste uge. I engelsk er der blevet læst, læst og læst om hemmelige skoleselskaber/skoleklubber og fra i næste uge skal vi prøve at bryde koder og skrive hemmelige beskeder. Vi har i den forbindelse snakket om brugen af brevduer under 2. verdenskrig – mange har i den forbindelse undret sig over hvordan de kunne finde den rigtige lokation at flyve til! I valgfag har vi set “Super Size Me”, som gav anledning til nogle gode samtaler og snakke.

OBS:

– På torsdag er der “cykeldag” i SFO’en, så tag cyklen med, så hygger vi os med dem i skolegården om eftermiddagen – Husk cykelhjelm.