Så gik den sidste uge inden påskeferien – og vi kunne ikke ønske os en bedre måde at gå på ferie på, end at starte dagen med åben morgensang. Der blev sunget en masse dejlige sange, som kunne høres helt til Thy. Nikolaj fortalte historien om: ”Hvad fatter gør”. Derefter blev der spist boller og drukket kaffe.

OBS:

  • I skal sætte kryds i kalenderen lørdag d. 30. april, der er arbejdslørdag på skolen fra kl. 9-15.00. Planen for dagen kommer efter påske, men man gerne have børnene med, så kan de lege mens vi voksne arbejder.
  • Husk lige at sende skiftetøj, støvler og udetøj med jeres børn.

Vi har lavet en skemafejl i forhold til 2. klasse, da vi ikke var opmærksomme på at 3.-4. klasse havde idræt til kl. 14.00 om onsdagen. Så vi har bestemt at om onsdagen har 2. klasse først fri kl. 14.00. De andre dage har de stadig fri kl. 13.00.

Trærødder – 1. klasse har i denne uge sagt velkommen til de nye trærødder. Sikke to søde gutter vi har fået ind til os der. Vi glæder os rigtigt meget til at lære dem bedre at kende. Vi har brugt ugen på at lege nogle lege for at skabe en god dynamik i den nye klassesammensætning. Derudover har vi arbejdet med påske, i engelsk har vi snakket om påskebegreber. Vi har snakket om, hvorfor vi holder påske, lavet påskepynt og hemmeligheder. Fredag sluttede vi påskeemnet af med et påskeløb, hvor de fik en slikkepind. I matematik har vi startet stille ud for trærøddernes skyld. Vi fortsatte med lave forskellige mønstre opgaver. Trærødderne fandt hurtigt ud af opgaverne og de hyggede sig.

2.- 4. klasse har i denne uge taget imod 2. klasse, det er så dejligt at få nogle nye elever ind i klassen. Det har givet klassen en masse snakke omkring, hvordan gør vi tingene inde hos os. Det er rart lige at få sat spørgsmålstegn ved, hvorfor vi egentlig gør tingene på den måde vi gør. I dansk har vi taget hul på emnet ordsprog og talemåder. Det er lidt svært, hvad er det nu man mener, når det ikke er det man siger. I matematik har de afsluttet emnet gange og dividere for denne gang. Vi starter på et nyt emne efter ferien. I naturfag har vi eksperimenteret med raketter. Vi startede med at sende en ballon i vilkårlige retninger. Derefter lavede vi en retningsbestemt affyring, ved at tape ballonen fast til et sugerør på en snor, dermed kunne de kontrollere deres ballonraket. Bagefter gik vi ud i regnen og fyrede vandraketter af, til stor jubel for børnene i børnehuset, som var tilskuere. Enkelte raketter fløj så højt, at de både landede på taget og fløj over huset. Tak for lån af cykelpumper til forældrene. I engelsk arbejder klassen fortsat med zoo-animals. Der er blevet skrevet nogle flotte postkort til venner og familie og børnene er begyndt med at organisere deres egne zoologiske haver med dyr de selv har valgt.

5. – 6. klasse startede ugen med at lege nogle samarbejdslege, hvilet gav en masse grin. Ligeledes sluttede de ugen med at lave en lille sten-saks-papir turnering. I matematik har vi afsluttet emnet om statistik. I dansk er vi gået i gang med det skriftlige arbejde omkring filmen ”Mirakel”. Eleverne i 5. klasse skal skrive en filmanmeldelse, hvor de skal argumentere og diskuterer deres mening omkring filmen. Det er den første skriftlige opgave de skal skrive på computer, derfor har de alle sammen fået et genrer ark som de skal skrive i. 6. klasse skal gå lidt mere i dybden med filmen og skal skrive en analyse af filmen, de skal undersøge hvorfor der er taget de valg fra instruktørens og manuskriptforfatterens side som der nu engang er. Det er første gang eleverne møder nogle af de filmiske begreber der spørges ind til her, så der har været gennemgange på klassen. I engelsk arbejder klassen stadig med super heroes og de fleste har i denne uge fået fremlagt om deres egne superhelte-avatars. I tysk har den stået på oversættelse og grammatik i øvebogen. Torsdag aften afholdte en forældregruppe i 5. – 6. klasse et aften arengement hvor alle i klassen var inviteret til at komme på skolen og spise deres medbragte aftensmad. Det var et socialt arrangement for børn og forældre i klassen, og det var en super hyggelig aften, hvor forældre fik snakket og børnene kunne lege i gymnastiksalen. Arrangementet beviser at det ikke behøver være så besværligt at arrangerer en sociale aktivitet i klassen. Man kan som forældre altid låne skolens lokaler hvis man ønsker at arrangerer en hyggelig klasseaktivitet.

I naturfag har 5. – 6. klasse målt pH-værdier med rødkål som indikator for om det er syre eller baser. Vi forsøgte også at neutralisere.

7. – 8. klasse har i denne uge arbejdet med sammenligninger af værker, de har set filmen ”Der kommer en dag” som de efterfølgende har skulle perspektivere til bogen ”Soldater græder ikke”. 7. – 8. klasse har i tysk arbejdet med forholdsord der styrer dativ og øvet sig i højtlæsning for klassen. Det var lidt spændende, da vores Praktikant Julia, som kommer fra Tyskland, sad bagerst i klassen og lyttede med – de klarede det supergodt. I engelsk har hi påbegyndt den sidste del af emnet “undercover”, som handler om kodeknækning under 2. verdenskrig i Bletchley udenfor London – også kaldet Station X. Tirsdag fremlagde 7. – 8. klasse for hele skolen. De havde hver valgt et land, som ikke mange andre kendte. De skulle finde fakta om landet og tilrettelægge deres egen fremlæggelse. Det var nogle flotte og spændende fremlæggelser. Alle tilskuere var meget interesserede og havde gode spørgsmål til 7.-8. kl. når de havde fremlagt. De sad så pænt og lyttede så godt efter, og de syntes at det var ret sejt at de store turde fremlægge for HELE SKOLEN.

Vi ønsker Jer en rigtig god påske.

/Personalet