I denne uge har været en ganske almindelig skoleuge uden udflugter og projekter. På kraftig opfordring fra flere elever, afsluttede vi ugen med en fælles gang faneleg.

0.-2. Klasse har i matematik bl.a. lavet aktiviteter med lige og ulige. De mindste knækkede hurtigt koden, og de store kom hurtigt i tanke om hvordan det var, at det hele hang sammen. I dansk har vi arbejdet med at læse og forstå, så har vi spille alfabet banko og arbejdet i lydmuren. I natur har vi arbejdet videre med høstemnet. Vi har snakket om forskellige kornsorter, og vi har været ude og se om vi kunne lave mel. I kreativ arbejder vi videre med at lave vores ringspil færdig.

I musik har vi øvet trommerytmer og sunget Tante Andante

3.-4. Klasse er i denne uge begyndt at skrive gyser historier. De er kommet godt i gang med deres historier, og jeg må sige at deres fantasi fejler bestemt ingenting. I matematik er vi i gang med et emne om fagliglæsning, for eleverne skal læse opgaverne og selv finde ud af hvilke tal de skal brug og hvordan skal opgaven regnes ud. I engelsk har vi taget hul på emnet Monster Madness, hvor vi snakker om forskellige monstre og de skal lære nogle forskellige ord og vendinger.

I musik har sunget en fodboldsang og spillet trommerytmer. I kreative fag har vi bagt en lækker æblekage. Og i naturfag har vi afsluttet vores stenforløb ved at få styr på forskellige kredsløb (døgnets, årets, vandets og stens)

 

5.-6. klasse har i dansk arbejdet med projektaflevering samt grammatik. Herudover har vi åbnet for emnet Lyrik, hvor eleverne gennem forskellige øvelser forsøger sig med lyriske og episke tekster. Mange af disse hænger inde i klassen. Vi har i kultur fag fulgt op på nogle historiefaglige begreber.

I engelsk har vi arbejdet med dialogiske øvelser samt grammatik. Derudover vi i sløjd fået afsluttes opgaven med navneskilte, og er påbegyndt at producerer et skærebræt eller skåner. Børnene har modtaget et mindre kursus i brugen af en snedkerhøvl.

I naturfag har vi lavet solovns forsøg, hvor der skulle varmes noget vand, men det gik ikke helt efter planen. Der skete ikke så meget, som vi havde håbet.

I musik er vi gået i gang med at spille en lidt sværere rytme, men stadig efter princippet, at alle skal spille på alt.

 

7.-9. klasse, dansk: Vi er påbegyndt, og har arbejdet hele ugen med den litteraturhistoriske periode; Romantikken. Vi har læst, diskuteret højlydt med hinanden, og set et foredrag om Romantikken. Eleverne skal afslutningsvis i ugen efter efterårsferien have ansvaret for at undervise de resterende klasser i Romantikkens historie og genretræk gennem forskellige aktiviteter. Eleverne har senest arbejdet med emner om nationale symboler og spørgsmålet; hvad er en dansker, og hvornår er man dansk nok, hvilket har fået klassen op af stolene i højlydte diskussioner.

Har vi i kultur fag arbejdet tværfagligt med historie og kristendomskundskabsfaget i dansk, hvor vi forsøger at forstå begrebet; fortalt historie, og hvordan historier er med til at skabe fx danskens nationale selvforståelse.

I matematik har vi regnet videre på de fire regnearter og så har vi danset folkedans. Det er en udfordring, når man ikke er så mange, men det gik med en masse grin til følge.

I engelsk har vi arbejdet med dialogiske øvelser såsom elevernes drømmejobs, og vi har set på engelsk grammatik.

//personalet