Endnu en efterårsuge er gået og en dejlig en af slagsen. Vi starter fredagsbrevet med vigtige datoer:

  • 11. november er der åben skole. Det betyder at alle børn først har fri kl. 14:00 den dag.
  • 16, 17 og 18 november er der skole-hjem samtaler (Tiderne kommer snarest)
  • 26. november er der åben morgensang og juleklip for bedsteforældre
  • 30. november julemødestedet.

0. – 2. klasse har i denne uge arbejdet med ugeskema for første gang i dette skoleår. For 0. klasse er det et helt nyt system, men de har allerede taget systemet til sig og giver den bare gas. 0. klasse har blandt andet mødt Egernet Emil, som kommer med vokalen E, som er lidt speciel. Spørg jeres børn.
1. og 2. klasse giver den gas med læsning og jeg må indrømme at jeg bliver så stolt når jeg læser med jeres børn, for NØJ hvor er de bare gode. 0. – 2. Kl. Arbejder i matematik med tælle, talfølger og plus. Det er nogle gange lidt svært hvad er det nye tallene hedder, og hvis jeg ved hvad de hedder, hvordan er det så lige de ser ud. Så vi sluttede ugen af med at spille banko for at træne tallenes udtale og udseende. I må rigtig gerne spille forskellige spil med jeres børn der hjemme. Så de kan træne tallene og deres udtale.

3.-4. Kl. Har i denne uge arbejdet en masse i deres opgave bøger. De har savnet dem under hele Gummi-Tarzan forløbet. I kreativ har eleverne farvelagt forskellige tegninger med firkants mønstre. Det kom der nogle meget flotte tegninger ud af. I næste uge skal vi i gang med et forløb omkring fakta læsning. Der er lånt en kasse bøger på biblioteket med en masse forskellige bøger. Derfor vil der fra i næste uge være seddel med hjem i postmappen, hvor man kan se, hvilken bog de læser, hvor langt de er nået her oppe og hjemme. Det er vigtigt at disse bøger er taskebøger d.v.s. at hver gang man er færdig med at læse skal den tilbage i tasken. Please hjælp lige med at holde styr på bøgerne, de skal erstattes, hvis de bliver væk og det er dyrt. 3. – 4. Klasse fik en eksperimenyettime som optakt til geometri, og der blev bygget en masse kreative ting, derimellem en MEGET lang stang af centicubes. 3. – 4. Klasse har lavet evalueringer i matematik for at få sat ord på det de har arbejdet med og skal i gang med. De er blevet rigtig gode til det. I natur/teknik har de lavet fordøjelsessystem i praksis ved at føre et stykke rugbrød igennem en krop bestående af paprør, poser og tov.

I denne uge har 5. Klasse og 6. Klasse i dansk arbejdet med X og O. De har skulle sætte udsagnsled og grundled og de er blevet super dygtige til dette. De er også begyndt med diktater igen, de vil i de følgende uger få en diktat for som lektie. 5. – 6. Har trænet procent. De har taget deres nye lommeregnere i brug. Det er rigtig godt at så mange allerede har fået fat i en lommeregner. I gastro/krea har eleverne i denne uge været med det at indrette vores køkken på skolen på ny. Alle skabe er blevet tømt og alt har fået en ny plads, hver del af køkkenet er nu blevet indrettet som en familie, så det er til at finde de ting man skal bruge. Der blev også tid til, at de kunne færdiggøre deres dot-work tegninger.

I 7. Klasse og 8. Klasse har eleverne i dansk også arbejdet med grammatik og sætningsanalyse, det er et arbejde de kender, og selvom det ikke er er alle i klassen der finder det spændende, er det alle der arbejder hårdt på at blive gode det det. 

Fredagen sluttede vi af med at samle på græsplænen og lave en Knæk Cancer blomst.

Rigtig god weekend 🙂

 

/Personalet