“Blæsten kan man ikke få at se” meeeeen den kan MÆRKES. Det er mørkt om morgen når eleverne kommer, så årstiden er til at man får tjekket op på reflekser, cykler og skiftetøj. Flyverdragter og vanter er også en rigtig god idé til garderoben.

OBS:
– På grund af corona, er Julemødestedet udskudt til foråret.
– Husk skole-hjem samtaler tirsdag, onsdag og torsdag.

0. klasse har fået endnu en vokal i denne uge, da Aben Anton kom forbi med bogstavet. Generelt er der i bøgerne arbejdet med vokaler og de er alle rigtig gode til at lytte efter hvilke vokaler der “synger” i de små ord. 1. klasse har arbejdet med opgaver til deres læsebog om Ida og Emil, mens 2. klasse har haft fokus på navneord og udsagnsord. Som afslutning på vores emne om edderkopper afsluttede vi med at lege fluer som skulle undgå at ramme edderkoppespindet. Torsdag arbejdede vi hele dagen i værksteder i klassen, med forskellige opgaver, som man roterede imellem. Vi sluttede ugen af med klassens time, hvor vi hyggede os med filmen Buster Oregon Mortensen på storskærmen.

3. – 4. arbejder videre med faktabøgerne. Der er blevet lavet mindmap over, hvad er en fakta bog egentlig er. Derefter begyndte at lave deres egne fakta bøger. I kreativ har de lavet ønskesedler. 3. – 4. klasse er ved at have godt styr på verbet “to be” i engelsk (I am, you are, he is, she is, it is,etc.). I 3. – 4. Klasse har vi arbejdet videre med areal, omkreds og mønstre. Vi sluttede ugen med en omgang Centicubes konkurrencer. Lav den største omkreds af samme antal Centicubes. Byg det højeste tårn med en grundareal på 1 cm3 og byg den mindste figur af 8 Centicubes. En sjov og praktisk måde at øve et lidt svært emne på andre måder. Onsdag fik klassen en dejlig overraskelse, da Katrine kom på besøg og man kunne mærke at de havde savnet hende <3

I 5. – 6. Klasse har vi arbejdet med generelle danskfærdigheder denne uge, vi har øvet os på diktat og knoklet videre med de besværlige kommaregler. Det er virkelig svært og det kræver, at man hænger i og ikke giver op. Der er heldigvis massere af gåpåmod i klassen og ingen har kastet håndklædet i ringen på det. I historietimerne denne uge blev vi alle lige kastet ud på et sidespor, da Nikolaj begyndte at fortælle om sin barndom uden parabol og mobiltelefon. Alle i klassen syntes det lød som den mest mærkelige opvækst, med kun to tv-kanaler, fastnettelefoner og telefonbog. Vi så gamle tv-reklamer fra 1993, det var en oplevelse for alle og meget spændende et se hvor meget tiden har forandret sig. Til på onsdag skal eleverne i klassen have en genstand med som fortæller noget om en tid før dem selv. Det kan være et billede af fars første bil eller et stykke legetøj som mor legede med som barn. Samtidig er det lektie at de skal tale med jer forældre omkring hvordan jeres barndom var, hvad legede I med, hvad så I på fjernsynet. Vi glæder os til at hører på onsdag. 5.-6. klasse har i engelsk arbejdet med “Numbers, dates and time” – forskellen på mængdetal og ordenstal. Det er for nogle lidt forvirrende, men det går i den rigtige retning. I tysk har der været opsamling i bogen. 5. -6. klasse har øvet procent på forskellige måder igennem opgaver og spil. At kunne tage en procentdel af et beløb er noget af den matematik som bruges en del uden for skolen. Derfor vægter vi højt, at eleverne kan se, hvordan de bruger det uden for skolen.

I 7/8. Klasse har vi fået færdiggjort vores essays omkring ungdom, alle elever har skrevet og fået afleveret et essay. Det er fantastisk at opleve som dansklærer at eleverne er så opsatte på at ramme deres opgave så godt som muligt. Det er tydeligt at de går op i deres arbejde, det er virkelig noget der gør deres klasselærer stolt. I kulturfagstimerne ændrede vi lidt i skemaet og lavede en blanding mellem historie og dansk, vi så en udsendelse omkring gamle reklamer. Dem analyserede vi og snakkede omkring aktantmodellen, hvem henvender reklamen sig til, hvem er afsenderen af reklamen og hvad er reklamens budskab (Hjemmel). Man kan virkelige lærer meget historie gennem gamle reklamer, hvordan var kulturen for bare 30 år siden, hvad blev der solgt og hvordan forsøge man at sælge det. Torsdag var vi i teater på Sydvestmors Friskole hvor vi så stykket ”Fucking Bedste” et stykke der var skrevet til de unge mennesker omkring alle de udfordringer der har at være ung, lektier, piger/drenge, sociale medier, konflikter osv. Ja pyha man bliver helt træt bare ved tanken, så herfra læreren kan jeg kun give stykkets budskab fuldstændigt ret, de fantastiske unge mennesker er uden tvivl de fucking bedste. I tysk har 7.-8. klasse arbejdet med sætningsanalyse med fokus på det indirekte objekt (hensynsleddet). I engelsk har 7. arbejdet med “Scotland – the secret of Loch Ness”. 8. har arbejdet med “colourful India”, herunder hinduisme og Mahatma Gandhi. 7.-8. Kl. Har I valgfag lavet spaghetti al arrabiata, altså spaghetti med tomatsovs, og æblecrumble. Det smagte virkelig godt og der var rester til deres madpakke dagen efter.

I musik er alle klasser gået i gang med julesangene til børnenes store begejstring. Til deres skuffelse venter vi med dem til morgensang lidt endnu.

Vi ønsker alle en rigtig god weekend,

Personalet.