Vi vil gerne starte med at sige tusind tak for en masse gode skole-hjem samtaler, som er blevet afholdt i ugens løb. Det er altid dejligt at se og snakke med jer igen. Husk i øvrigt at julemødestedet er udsat til foråret.

0. klasse har fået bogstavet K af Kaninen Karlo. 1. klasse har i ugeskemaet arbejdet med navneord, mens 2. klasse har bøjet dem. Det er rigtig dejligt at se at i husker at læse derhjemme, for de rykker alle sammen. I naturfag været ude og undersøge hvad der er af krible krable dyr i vores skovbund lige nu. Blandt andet fandt vi tusindben, løbe biller og skolopender. I næste uge vil vi kigge nærmere og register hvilke dyrearter vi har på skolen lige nu. I matematik sluttede ugen af med at lege hjørneleg. En elev står ved tavlen og tæller. Eleverne skal derefter vælge et hjørne at stille sig i. De må liste eller trampe rundt. Den ved tavlen kan kun høre dem. Når der er takt færdig vælger eleven ved tavlen et hjørne og de der stod i hjørnet er ude og skal sætte sig på sin plads. Eleverne synes det var sjovt og de legede legen med glæde og helt uden “øv” når man røg ud. Husk at få købt en gave til vores pakkekalender. Gaven skal kunne bruges af både piger og drenge og have en værdi til omkring 25 kr.

3.-4. Er ved at være færdige med forløbet om faktabøger. De mangler lige at lave det sidste på der egne faktabøger. Så vi slutter i forløbet af i næste uge. Derfor skal vi også have samling på de sidste bøger, så kassen kan blive afleveret tilbage til biblioteket. Eleverne er så småt ved at komme ind på læsløs allesammen. De sidste kommer ind i næste uge. Det er et rigtig godt supplement til de fysiske bøger, og der er et væld af bøger at vælge imellem. Skriv til Helle hvis I ikke kan komme ind. Så sender hun uni-login. På onsdag skal alle julehistorierne være afleveret, de er så små begyndt at komme ind. Men der mangler en del endnu. Som der blev sagt til Skole-hjemsamtalerne er det vigtige at der bliver lavet en historie. Så det er tilladt at mor, far, søster eller bror skriver og barnet dikterer hvad der skal stå, vigtigheden er at alle får afleveret en historie, som kan læses højt på klasse. 3.-4. I kreativ foldede vi Ninja stjerner. De blev ret fine, og de kunne sagtens flyve gennem klassen.

I 5/6. Klasse har denne uge stået i historiens tegn, alle elever har haft en genstand med hjemmefra der skulle fortælle noget om deres forældres opvækst. I klassen har vi set på gameboys, discmacs, spil som bedsteforælder selv har lavet. En elev have en gammel fastnettelefon med, den gav anledning til en snak om telefoner, hvad er en telefoncentral? Hvordan slår man et nummer op i telefonbogen? Det var fantastisk at mærke hvordan eleverne havde glædet dem til at skulle fremvise deres genstande. Dette historieforløb har haft til formål at give eleverne en fornemmelse af tid, samt hvordan historie ikke kun er noget der er foregået for hundrede år siden, men også er hvad der skete for ”bare” tredive år siden. Jeg håber dette lille forløb har givet anledning til nogle gode snakke omkring tid og historie hjemme omkring middagsbordet. I dansk har vi øver diktat og arbejde med vores nye danskportal Gyldendal, hvorfra eleverne vil komme til at arbejde fra. Fredag sluttede vi dansk af med læse/skrivestund hvor de rigtig hyggede dem i sofaen og var så gode, så de afgjort fortjente 10 minutters alfabetleg. I krea/gastro blev vi færdige med vores uroer, et par stykke ville lige færdiggøre deres så resten gik i køkkenet. Der stod menuen på grov tomatsupper med hvidløgsbrød. Inden vi begyndte at tilberede suppen gennemgik vi råvarerne dertil. Det gør vi som regel når vi skal lave mad, fordi det giver et godt kendskab til fødevarer og hjælper eleverne med at kunne genkende madvarer til fremtidige arbejdsopgaver i køkkenet.

I 7/8 klasse har vi arbejder på vores nye skoleportaler denne uge, mandag skulle eleverne arbejde med beskrivelser. De skulle igennem flere forskellige opgaver der skulle træne deres evner i beskrivelser. En af opgaver lød på at beskrive er person på et billede. Hvad hedder personen, hvorfor har han det tøj på han har, hvorfor er han glad/ked af det? Alle i klassen gik til arbejdet med fuld kraft og de fik løst opgaverne rigtig godt. I kulturfag er vi startet op på emnet omkring ungdomsoprøret i 1968, det er en del af et forløb omkring sociale konstellationer. Forløbet skal give eleverne en ide omkring hvordan man kan bevæge sig rundt mellem forskellige sociale sammenhænge. I kulturfag blander vi historie og samfundsfag så derfor er det skønt med de nye onlineportaler fra Gyldendal der gør der lettere kæde de to fag sammen. 7.-8. Kl. Var i køkkenet til valgfag, hvor de lavede pitabrød og falafel. Pitabrødedene blev forskellige både i smag og størrelse. Og falafel blev til grød og løse klatter. Der skal lige trænes i at følge opskriften hele vejen igennem. Så man ikke bytter om på meltyperne eller helt glemmer at putte melen i. 7. -8. har i den uge arbejdet med adverbier i engelsk. En ordklasse, som kan være lidt svær at bakse med, men det går stille og roligt fremad. I tysk hat vi igen igen analyseret sætninger, for at blive klogere på det ubestemte kendeord og alle dets bøjninger. De unge mennesker er ved at være temmelig hårde til at analysere, men det er en udfordring med alle de “kasser” og “bokse” man skal bruge i grammatik. 7-8 klasse arbejder med procent i matematik. I naturfag dyrker vi bakterier. Eleverne har lavet podninger fra mange steder og ting på hele skolen samt Børnehuset. Lige nu studeres aktiviteten i petriskålene dagligt af elverne.

I musik er vi godt i gang med at øve nye julesange. Det giver lidt frustration at vi skal synge ukendte sange, men de tager godt imod det og synger så fint. 3./.4 klasse har foldet dyr ud fra den japanske foldekunst origami for at arbejde med spejlingsakser. 5./6. klasse har arbejdet videre med liniære funktioner. I natur/teknik har 3./4. lavet smagsprøver på surt, salt, sødt og bittert. 5./6. har lavet fordøjelsessystem og gået i gang med blodkredsløbet.

Vi ønsker Jer alle en dejlig weekend

/Personalet