Ugen startede med fastelavn. Eleverne var flot klædt ud og selv de store havde været opfindsomme med deres udklædning. Der blev slået katten af tønden. Det gik næsten alt for hurtigt. Alle elever var med til at slå, men til sidst blev der fundet kattekonge og kattedronning. Ved 0.-4. Kl. Blev August konge og Lisa blev dronning. 5.-8. Kl. Blev Ida konge og Maya dronning. Mens slikken fra tønderne blev spist fortalte Nikolaj, om katten i tønden fra gamle dage og om hvordan man fandt ud af om en heks var en heks. Efter fortællingerne var der fastelavnsboller til alle, som 5.-6. Kl. havde brugt morgenen på at bage.

0. – 2. klasse har i dansk haft om Hunden Holger og har leget med hopsports, som er et interaktivt læringsmiddel, som kan bruges på forskellige måde. Eksempelvis siger maskinen en farve som eleverne, så skal gå hen og træde på. I matematik arbejdede de med former og figurer. Hvilke ting i klassen har hvilken form? Og hvor mange kanter har forskellige figurer? Tirsdag blev krea timerne brugt på at lave de flotteste snegle, som kan ses i vindueskarmen i klassen. I naturfag har klassen set Sebastian Klein blive bidt, brændt og stukket. Der blev lært en masse f.eks. Hvad man skal gøre for at lindre smerten, hvis man bliver brændt af brændenælder. 0. – 2. klasse har haft to timer musik i denne uge, med stor succes. De er i gang med at lære en sang af Halfdan Rasmussen om en tomat som går en tur på en trekantet mur.

3. – 4. klasse er vi begyndt på nabosprog. Vi ser børnenyhederne Ultranyt og Supernytt, som er den norske udgave. Efter set udsendelse bliver der snakket om, hvad fortalte de om i ene og i den anden. Og der bliver sammenlignet, hvad var det samme og hvad var forskelligt. Nogle elever synes det norske er meget svært at forstå, og andre forstår næsten det hele. Derudover arbejder de med vitser og joks. Det giver mange grin gennem klassen. Og det bliver godt at få fremlagt dem i næste uge. 3.-4. klasse arbejder fortsat med emnet “animals” i engelsk. Før teaterugerne blev der arbejdet med kæledyr og vi er nu igang med bondegårdsdyr. 3. – 4. klasse har støvet matematikfærdighederne af ved at tage fat i gange og division. I naturfag har vi kigget nærmere på vintergækker. Hvordan dufter de, føles de og ser ud. Vi plukkede dem fra hinanden og skar os igennem løget. Til slut satte vi dem i et glas med farvet vand, og i næste uge skal vi se, hvad der er sket. Ved siden af stillede vi et glas med den samme mængde vand. Sker der noget med de glas? I Historie med 3. – 4. klasse er vi gået i gang skrive vores egne håndfæstninger, en håndfæstning er noget som en konge skrev under på, når adlen og kirken valgte ham til konge. Eleverne skal prøve at sætte dem selv i kongens sted og tænke over hvad de selv ville, hvis det var dem der bestemt i Danmark. 

På mandag skal 3. – 5. Kl. på tur med Svende Grøn. Det hele er indenfor den normale skoletid, så ingen ændringer. Vi går i kirken og skal spille et påskeskuespil om: “Via Dolorosa”.

5. – 6. klasse er i denne uge begyndt på emnet “heroes in books”, hvor vi har snakket om hvad en helt er, hvad en helt gør og hvordan en helt opfører sig. Vi vil fortsætte med at arbejde med emnet de næste uger. I tysk bliver der fortsat arbejdet med emnet “kroppen”, som vi startede på før teaterugerne. 5. – 6. klasse har repeteret omkreds og areal af firkanter og cirkler. Tirsdag var vi en tur på Sydvestmors Friskole og se teater. Det handlede om danskernes udvandring til USA. Landet hvor alt kan lade sig gøre, hvor man ikke mangler noget og alt er godt. Men turen og eventyret sluttede ikke så godt, som de havde håbet. Et flot og tankevækkende stykke. I 5. – 6. klasse er vi gået i gang med at øve os på at blive bedre til at bruge skriveprogrammer i dansk, det et noget der er nyt for mange og derfor er det vigtigt, at vi bliver bedre til at anvende det og vi skal derfor den næste tid udforske skriveprogrammets muligheder. Der er også blevet tid til andre opgaver, pigerne i klassen har arbejdet med sætningskonstruktioner og skulle fremstille sætninger med specifikke krav. Drengene har arbejdet med håndskrift, der er blevet øvet i at skrive på linje, samt ikke at blande store og små bogstaver. Det er tydeligt at se en forskel på skriften, når eleverne giver dem selv lidt ekstra tid og gør dem umage. I gastro/krea skulle vi denne uge i køkkenet og lave en lækker fransk løgsupper med flutes, det blev super lækkert og eleverne fik afprøvet deres evner i at bage gærdej, samt i at tilsmage mad sådan at man får de helt rigtige smage frem.

I 7. – 8. klasse er vi gået i gang med et romanforløb, vi skal læse bogen ”Soldater græder ikke” en socialrealistisk ungdomsroman det sætter fokus på emnet udsatte unge og forskellighed i samfundet. Bogen er en barsk roman om pigen Elektra det ikke har de bedste vilkår, hun bliver fjernet fra sin mor og bliver anbragt på et børnehjem. Romanen er en del af forløbet ondskab som eleverne nu arbejder med. De store elever var også i mandags med til at slå katten af tønden, det er fantastisk at eleverne i 7. – 8 klasse stadigvæk er med på legen og hopper i udklædning og giver den gas til tøndeslagning. 7. – 8. klasse arbejder ihærdigt med emnet “undercover”, hvor vi har afsluttet del-emnet “spioner” og er nu godt igang med “hemmelige selskaber”. I denne uge er vi dykket ned i “Illuminati”. I tysk er vi ved at afslutte emnet 2.verdenskrig, hvor vi ser dokumentarfilm om Auschwitz’s tilblivelse, som i begyndelsen ikke havde noget at gøre med jødeudryddelsen, men havde helt andre formål.

OBS:

Sæt kryds i kalenderen der er samlet generalforsamling for Sundby Friskole og Børnehus onsdag d. 20. April kl. 19.00.

Til information flytter SFO’en over på skolen fremover, da vi skal spare på varmeregningen.

 

Vi ønsker alle en dejlig weekend,

/Personalet